Алена Терешко (RUS)
Алена Терешко родилась в 1986 году в Ишиме (Россия), живет и
работает в Санкт-Петербурге. Она закончила Санкт-Петербургскую
художественно-промышленную академию имени А. Л. Штиглица
(2013) и Школу молодого художника ПроАрте (2013). Алена
Терешко входит в арт-группу «Паразит» с 2012 года. Ее работы
выставлялись в Русском музее, были показаны на фестивале
Короткого Фильма в Оберхаузене, в New Media Center, Нью Йорк.
Лауреат премии им С.Курёхина в номинации Медиа в 2017.
in English
Alena Tereshko born in 1986 in Ishim (Russia), lives and works in St.
Petersburg. She graduated from Saint Petersburg State Art and Industry
Academy named after Stieglitz (2013) and from school for young
artists at PROARTE Foundation (2013). A member of art group Parazit
(since 2012). Her works exhibited in State Russian Museum, shown at
International Short Film festival Oberhausen, New Media Center, New
York etc.She is the winner S.Kuryokhin Award in Media nomination
2017.
Пейзаж
Россия / 2013 / 3'24"


Автор пытается представить видео как картину, главная
характеристика которой — ее плоскость и двумерность. В
классическом пейзаже художник стремится решить проблемы
отношения и подчинения трехмерного пространства в двумерном:
Пространство, таким образом, принципиально важно — передний,
средний и дальний план. В работе Алены Терешко текст становится
носителем информации, соотносящимся с каждым планом
изображения.
Движущийся текст заимствован из настоящего любовного
письма, но он не несет конкретной информации — это всего лишь
образы трех планов пространства. В этом видеоработа стремится
к картине.
in English
Landscape
Alena Tereshko / Russia / 2013 / 3'24"


The author tries to comprehend video as painting. The main feature of
a painting is flatness or two-dimensionality. In classical landscapes,
artists tried to solve the problems of relations and subdominance of
three-dimension space to two-dimension space, Spatial views were
then of great importance — close-up view, mid-distance view,
fardistance view. In Alena's work the text becomes information load which
once corresponded with every view of the image.
The moving text in the video is borrowed from a real love letter, but
it carries no real information but rather draws a graphic boundary
between space views than carries any specifc information. In this the
video is approaching towards painting.